
Ny bestyrelse – Ændring af et/flere bestyrelsesmedlemmer i selskab
Bestyrelsen har til formål at varetage den overordnede kontrolmæssige og strategiske ledelse af selskabet. Ofte vil der i løbet af bestyrelsens levetid forekomme ændringer. Før en selskabsændring kan få formel virkning, skal der opfyldes nogle krav. Hos LegalHero står vi klar til at hjælpe dig hele vejen.
Hvordan ændrer man en eller flere i en bestyrelse?
Hvis dit selskab ønsker at skifte en eller flere bestyrelsesmedlemmer ud, skal dette vedtages ved afholdelse af en generalforsamling. Hvis der er enighed blandt alle ejere, kan der nøjes med afholdelse af en skrivebordsgeneralforsamling. Hermed sparer ejerne tid, da der er ikke krav på et faktisk fysisk møde. Hvis der bliver afholdt generalforsamling, kaldes referat et generalforsamlingsprotokollat, som sendes til selskabets ejere til godkendelse.
Det vigtigste dokument i forbindelse med generalforsamling, er udarbejdelse et referat, hvoraf det fremgår hvad ejerne har besluttet og hvad ændringerne er. Referatet underskrives oftest af dirigenten, som fungerer som ordstyrer. Herefter skal ændring registreres hos Erhvervsstyrelsen. Hos LegalHero kan du nemt og sikkert lave dette beslutningsreferat.
Forskellige krav i ApS og A/S
Du kan selv vælge om du vil have en bestyrelse eller ej hvis du driver et anpartsselskab (ApS). Du kan lade direktionen sørge for den daglige ledelse. Derimod er der krav om bestyrelse i et aktieselskab (A/S) på mindst tre medlemmer.
Fratrædelse af et bestyrelsesmedlem
Medlemmer af bestyrelsen vælges for en bestemt periode på en generalforsamling. Et bestyrelsesmedlem har altid mulighed for at træde tilbage, når vedkommende ønsker det. Fratrædelsen sker ved en meddelelse til bestyrelsen. Hvis du ønsker at afskedige et bestyrelsesmedlem mod vedkommendes vilje, skal fratrædelse ske i overensstemmelse med medlemmets bestyrelseskontrakt.
Gyldighed af bestyrelsesændring
Beslutningsreferatet fungerer som dokumentation for de beslutninger der er taget i selskabet. For at gyldiggøre ændringerne i bestyrelsen, skal dette registreres hos Erhvervsstyrelsen på Virk.dk. Her skal du logge ind med dit personlige NemID og søge efter din virksomhed. Der er en frist på 2 uger efter beslutningen er truffet på bestyrelsesmødet/generalforsamlingen.
Det er vigtigt at ændringerne bliver indsendt korrekt, da det ellers kan medføre ugyldighed.
Hvad kan jeg ellers ændre med et beslutningsreferat?
I flere tilfælde er det nødvendigt at udarbejde et beslutningsreferat. I nedenstående tilfælde kan kræver ændringerne bl.a. et beslutningsreferat:
- Ændring af selskabsnavn
- Oprettelse af binavn
- Ændring i bestyrelse/nyt bestyrelsesmedlem eller direktør
- Ændring af tegningsregel
- Ny revisor
- Nye eller ændrede vedtægter.
Man skal dog være opmærksom på, at i visse tilfælde kræver ændringerne ligeledes nye vedtægter i selskabet.
Sådan kan LegalHero hjælpe
Hos Legalhero står vi klar til at hjælpe dig med selskabsændringer efter dine behov. Vi sørger for dit selskab nemt og sikkert for lavet selskabsændringer i form af ændring af bestyrelse. Vi hjælper med udarbejdelse af de nødvendige dokumenter, så du trygt kan føre din bestyrelse videre.
Hos LegalHero benytter vi vores smarte dokument-generator. I dokumentgeneratoren bliver du stillet en række spørgsmål, som du skal besvare, hvorefter dit beslutningsreferat er klar til at blive underskrevet digitalt og downloadet.
Du kan altid få en af vores juridiske eksperter til at hjælpe dig med at tilpasse dokumentet efter det er lavet, hvis du har helt særlige ønsker eller behov.
Hvis du er i tvivl om noget, er du mere end velkommen til at skrive eller ringe til os. Vi sidder klar til at hjælpe.
Ofte stillede spørgsmål
Hvis selskabet har en bestyrelse, hvor man ønsker at udskifte en eller flere, skal det vedtages på en generalforsamling. Her kan det nye bestyrelsesmedlem vælges i bestyrelsen. Hvis et bestyrelsesmedlem selv ønsker at fratræde skal det ikke besluttes eller godkendes af bestyrelsen.
I forbindelse med generalforsamling skal der udarbejdes et generalforsamlingsprotokollat (beslutningsreferat), som beskriver hvad ejerne har besluttet på mødet. Ændringerne i bestyrelsen registreres efterfølgende på Virk.dk.
Hvis man ønsker ændringer i bestyrelse, skal dette vedtages på en generalforsamling. På forsamlingen skal det nye bestyrelsesmedlem vælges ind i bestyrelsen. Hvis alle ejere i er enige, kan der nøjes med at blive afholdt en såkaldt skrivebordgeneralforsamling. Herefter skal der udarbejdes et generalforsamlingsprotokollat, som skal indsendes til Erhvervsstyrelsen.
Priser fra
1.796 kr.
Ekskl. moms Få hjælp til ændring i bestyrelseSend en beskrivelse af dit problem direkte i vores platform
Modtag uforpligtende tilbud fra specialiserede jurister, du vælger selv det du synes bedst om.
Efter at have accepteret tilbud foregår rådgivningen direkte på vores online platform, når du har tid.