Baggrund

Inkassobrev

Et inkassobrev er en juridisk skrivelse, hvor der gøres krav på et pengekrav over for skyldneren. inkassobrevet anvendes således, når betaling af et forfaldent pengekrav er udeblevet. Inkassobrevet gør skyldneren opmærksom på kravet og skal afsendes før der kan foretages yderligere handlinger i forbindelse med inddrivelse af pengefordringen.

Tager 5 minutter
Kan hentes med det samme
Genereres automatisk
Skræddersyet udfra dine svar
Tilkøb ekspertrådgivning
Vi finjusterer dokumentet til dig
Et inkassobrev er en juridisk skrivelse, hvor der gøres krav på et pengekrav over for skyldneren. inkassobrevet anvendes således, når betaling af et forfaldent pengekrav er udeblevet. Inkassobrevet gør skyldneren opmærksom på kravet og skal afsendes før der kan foretages yderligere handlinger i forbindelse med inddrivelse af pengefordringen.
Kunder der bruger LegalHero
Logo Kemp Og Lauritzen Logo Telia Logo Gjensidige Logo Airtame Logo Billetto

Hvad er et inkassobrev?

Et inkassobrev, også kaldet et påkravsbrev, er en juridisk skrivelse, hvor der varsles om inkasso, eller med andre ord, hvor der gøres krav på en pengefordring mod en skyldner. Ved et inkassobrev gøres skyldneren opmærksom på det udestående beløb, der er forfaldet til betaling.

Et inkassobrev er således et rykkerbrev, der skal sendes til skyldneren forinden der kan oprettes en inkassosag.

Kreditor har mulighed for at sende tre rykkerskrivelser, før afsendelse af inkassobrevet. Dette er ikke et krav, men anses som almindelig god skik, så skyldneren har mulighed for at vurdere kravet. En rykkerskrivelsen er oftest behæftet med et gebyr. Dette gebyr må højest være på 100 kr. Disse må maksimalt opkræves tre gange, hvoraf der mindst skal have gået 10 dage mellem hvert rykkerbrev, hvis de indeholder et rykkergebyr.

Modsat rykkerskrivelser, så er inkassobrevet obligatorisk at fremsende skyldneren, før der foretages yderligere handlinger med henblik på inddrivelsen af gælden, herunder inkasso eller en fogedretssag.

Hvad skal et inkassobrev indeholde?

Inkassobrevet skal indeholde en detaljeret og præcis opgørelse over det skyldige beløb. Derudover skal der i brevet være angivet en frist, hvor skyldneren skal have betalt beløbet. Fristen skal være mindst 10 dage fra afsendelsen af inkassobrevet.

Et inkassobrev bør indeholde følgende oplysninger

  • Skyldners navn og adresse.
  • Kreditors navn og adresse.
  • Hvad kravet vedrører og støttes på. Typisk kan kravet støttes på en faktura.
  • Gældens størrelse.
  • Betalingsfrist på mindst 10 dage fra afsendelsen af brevet. 
  • Oplysning om, at manglende betaling kan medføre yderligere omkostninger og retsforfølgning uden yderligere varsel.

Krav til inkassobrevet 

Forinden der kan sendes et inkassobrev til skyldneren, så skal kravet være forfaldent. Forfaldsdatoen er den dato, hvor fakturaen senest kan betales til tiden. Inkassobrevet skal derfor først sendes, når betalingen er udeblevet. 

Det følger desuden af inkassolovens § 10, at før der kan iværksættes andre foranstaltninger med henblik på inddrivelse af fordringen, så skal kreditor have sendt et inkassobrev til skyldneren. 

Inkassobrevet skal derudover indeholde et betalingsfrist på mindst 10 dage. 

Sådan kan LegalHero hjælpe

Ønsker du vejledning i forhold til inddrivelse af gæld eller hjælp til udarbejdelse af et inkassobrev, så har det aldrig været nemmere at komme nemt og sikkert i mål. Med LegalHero får du skræddersyet et inkassobrev efter dine behov og sikret, at det er juridisk korrekt gennem vores smarte dokument-generator. I dokumentgeneratoren bliver du stillet en række spørgsmål, som du skal besvare, hvorefter dit dokument er klar til at blive underskrevet digitalt og downloadet. 

Du kan altid få en af vores juridiske eksperter til at hjælpe dig med at tilpasse dokumentet efter det er lavet, hvis du har helt særlige ønsker eller behov.

Hvis du er i tvivl om noget, er du mere end velkommen til at skrive eller ringe til os. Vi sidder klar til at hjælpe. 

Ofte stillede spørgsmål

Hvad skal et inkassobrev indeholde?

Inkassobrevet skal indeholde en detaljeret og præcis opgørelse over det skyldige beløb. Der skal der være angivet en frist for betaling. Fristen skal være mindst 10 dage fra afsendelsen af inkassobrevet.

Hvad er fristen i et inkassobrev?

For at inkassobrevet opfylder lovens krav, skal varslet indeholde en frist om betaling på 10 dage.

Hvad er et inkassobrev?

Et inkassobrev, også kaldet et påkravsbrev, er en juridisk skrivelse, hvor der varsles om inkasso, eller med andre ord, hvor der gøres krav på en pengefordring mod en skyldner.

Pris

99 kr.

Ekskl. moms Opret inkassobrev
Sådan virker det
Besvar spørgsmålene Underskriv digitalt Download det færdige dokument

Lad os hjælpe dig videre...
opret din sag gratis