Reklamationsret – din guide til BLACK FRIDAY

Feature image

Black friday stammer ligesom mange andre nye former for ”mærkedage” fra USA og er en af årets største shoppedage. Dagen er typisk en oplagt mulighed for at spare masser af penge. Derfor er det en god idé, at vide lidt om dagen – herunder de faldgruber du kan møde. 

Hvad er Black Friday?

Black friday stammer ligesom mange andre nye former for ”mærkedage” fra USA. På “Black Friday” kan du de fleste steder købe varer til ekstra nedsatte priser, og flere og flere benytter sig af muligheden for at skaffe sig et nyt fladskærms-tv, en ny computer eller noget helt tredje. Midt i tilbudsjagten er der dog en række faldgruber, som både kan være til fordel, men også til ulempe for forbrugere, såvel som erhvervsdrivende. Her kan du blive klogere på, hvad der er værd at være opmærksom på på black friday.

Hvad er reklamationsret?

Kommer man hjem med en vare, hvor man finder ud af, at varen har mangler eller ligefrem er i stykker, så har man som udgangspunkt to års reklamationsret. Reklamationsret betyder, at man har ret til at klage til den pågældende forhandler over den vare, som man har købt, hvis varen har fejl eller mangler.

Der er dog en række krav, der skal opfyldes før end at forhandleren er forpligtet til at imødekomme klagen. Manglen skal som udgangspunkt være til stede på det tidspunkt, hvor købet er foretaget. Går varen, uden det er selvforskyldt, i stykker indenfor to år, skal forhandleren ligeledes imødekomme klagen og har pligt til at udbrede fejlen. Det kan ske på flere forskellige måder, og ofte kan forhandler og forbruger finde en løsning, som passer begge parter indenfor lovgivningens rammer.

Kan man ikke bare få pengene tilbage? 

Det er muligt, at få pengene tilbage. Varen skal dog lide af en væsentlig mangel, hvis man ønsker pengene tilbage. Forhandleren har nemlig indenfor lovens rammer en række muligheder, som blandt andet består i udbedring af en fejl eller ombytning. Husk at være opmærksom på, at varen skal leveres tilbage i en stand, hvor den mest muligt er i overenstemmelse med, hvordan varen var ved købstidspunktet. Det betyder, at man altså ikke må gå yderligere rundt i et par bukser, som man allerede forestiller sig, at man vil klage over.

Handel på internettet

Handler man på internettet, er der lidt nogle andre regler, hvad angår forbrugerens rettigheder. Vil man gøre brug af sin reklamationsret for en vare købt på nettet, skal forhandleren afholde udgiften for returneringen af varen. Det er også derfor man som oftest modtager en returlabel i forbindelse med et køb foretaget på nettet.

Der er en fortrydelsesret ved handel på internettet, og det betyder, at man som forbruger inden 14 dage kan returnere sin vare til forhandleren. Det betyder i praksis, at man i modsætning til almindelige fysiske forbrugerkøb, som udgangspunkt har en ret til at få sine penge tilbage, hvis man fortryder sit køb indenfor 14 dage. Som erhvervsdrivende skal man være opmærksom på, at man har pligt til at oplyse den handlende om, at der er en fortrydelsesret forbundet med et køb.

Ligesom det gør sig gældende ved almindelige køb, så skal varen leveres tilbage i bedst mulig stand, så forhandleren har en mulighed for at afsætte varen til anden side.

Hos Lexly hjælper vi med alle aspekter indenfor forbrugerrettigheder og vi hjælper både erhversdrivende såvel som forbrugere med juridiske udfodringer.

Relaterede services

Fortrydelsesformular


Dette blogindlæg kan ikke erstatte juridisk rådgivning. Lexly påtager sig intet ansvar for skader eller tab, der direkte eller indirekte kan afledes af brugen af dette blogindlæg. Dette gælder, hvad enten skaden eller tabet er forårsaget af fejlagtig information i blogindlægget eller af øvrige forhold, der relaterer sig til blogindlægget.