Fortrydelsesret ved internethandel

Når man på internettet ønsker at benytte sin fortrydelsesret, så er det ikke altid så ligetil, som det måske var, når man handlede i en butik. Hvor længe en fortrydelsesret kan gøres gældende, under hvilke omstændigheder fortrydelsesretten frafalder og hvordan den bedst udøves er alt sammen noget vi anbefaler, at man i dag bør have kendskab til.

De fleste har i dag været ude for at købe en vare på internettet, som man ikke har kunne inspicere eller godkende forinden. På internettet gælder der en grad af tillid fra forbrugeren til både sælgeren såvel som til produktet om, at produktet er i orden, og at sælger imødekommer forbrugernes forventninger. I tilfælde af at man står i en situation, hvor man ikke er tilfreds med det produkt der er købt, så er det ikke altid lige let at gøre en fortrydelsesret gældende. I hvert fald ikke så let som det ville være, hvis det var et normalt butikskøb. LegalHero er opsat på at gøre denne proces lidt lettere for dig.

Hvad er en fortrydelsesret og hvordan ændrer det sig på internettet?

En fortrydelsesret er i forbrugerrettens forstand en ret for forbrugeren til at kunne returnere sin vare. Eksempelvis er fortrydelsesretten nødvendig, hvis varen ikke er tilfredsstillende, defekt, eller hvis der er tale om en forkert vare. Fortrydelsesretten er et forbrugerhensyn egnet til at beskytte forbrugeren mod at blive uretmæssigt udnyttet af sælgeren. Rettigheden kan dog ikke altid gøres gældende. Fortrydelsesretten ved internethandel afviger fra traditionel butikskøbsforhold, da kunden ved købet ikke har den samme mulighed for at afprøve varen.

Hvornår har man fortrydelsesret?

I Danmark og i EU har man ved køb af varer og/eller tjenesteydelser 14 dages fortrydelsesret. Fortrydelsesfristen er gældende fra modtagelsen af varen. Dette indebærer ikke nødvendigvis blot fysisk modtagelse af varen, men derimod også hvis varen er i ens postkasse, skur eller arbejdsplads. Hvis varen på den anden side er indleveret til en pakkeboks eller butik, så starter fristen først fra afhentningstidspunktet.

Hvor længe har man fortrydelsesret?

Der kan være tilfælde, særligt inden for køb af tjenesteydelser, hvor fortrydelsesfristen kan være kortere end 14 dage. Eksempelvis hvis en forbruger, der køber en tjenestesydelse, forlanger, at arbejdet igangsættes før de 14 dage, og hvor arbejdet færdiggøres før fristen, så kan fortrydelsesretten ikke gøres gældende i 14 dage. Såfremt arbejdet færdiggøres før fristen, så udløber fortrydelsesretten på tidspunktet for arbejdets afslutning. Denne undtagelse vil som regel kun finde sted, hvis virksomheden aftaler dette udtrykkeligt med forbrugeren forinden.

På den anden side kan en fortrydelsesfrist forlænges. Dette sker, hvis sælger undlader at supplere lovpligtige oplysninger i forbindelse med købet eller leveringen af produktet. Såfremt sælger ikke gør dette, så regnes fortrydelsesfristen fra den dag, hvor du modtager de lovpligtige oplysninger. Hvis ikke dette sker, så er hovedreglen, at fortrydelsesfristen udløber efter 12 måneder og 14 dage.

Hvordan udøver man fortrydelsesret?

Man har som forbruger lov til at undersøge varen på samme måde som et traditionelt butikskøb. Såfremt forbrugeren ønsker at returnere varen, så skal varen fremstå som ny. Her er det vigtigt, at varen ikke tages i brug for at undgå værdiforringelse af varen.

Helt lavpraktisk, hvis man ønsker at returnere en vare, så skal sælger underrettes inden for den lovpligtige fortrydelsesfrist, hvorefter man har 14 dage fra underrettelsestidspunktet til at returnere varen. Her er det oftest tilfældet, at kunden er forpligtet til at betale for fragten tilbage til sælger, medmindre andet er aftalt med sælger forinden varen var købt.

Det vil som oftest være forbrugeren, der bærer ansvaret for varens transport tilbage til sælger, hvis ikke andet er aftalt. Så snart kunden kan dokumentere, at varen er afsendt, så har sælger 14 dage til at returnere pengene.

Ønsker du hjælp til en forbrugerretlig problemstilling?

Forbrugerrettigheder har i den seneste tid oplevet en udvikling i takt med den teknologiske overgang. Denne udvikling kan også ses reflekteret i lovgivningen på både et nationalt og et supranationalt plan, bl.a. i e-handelsloven såvel som i e-handelsdirektivet.

Vi anbefaler selvfølgelig til, at man løser konflikter om fortrydelsesret i henhold til reglerne herom. Vi kan tilbyde rådgivning indenfor alle aspekter af forbrugerretten. Hvad enten du som privatperson eller som erhvervsdrivende har været udsat for en forbrugerretlig krænkelse, så kan vi bistå dig med at få stoppet den krænkende adfærd. Ligeledes kan vi hjælpe dig med at nedlægge påstand om eventuel kompensation, hvis det er vores vurdering, at du er berettiget til dette.

Hvordan foregår sagsbehandlingen?

Ønsker du hjælp i relation til en forbrugerretlig problemstilling? Hos LegalHero foregår det sådan, at du først opretter din sag hos os, hvor du beskriver, hvad du ønsker hjælp til ift. dit problem. Har du relevante papirer til din sag, så anbefaler vi, at disse vedhæftes sagen, som du nemt kan gøre i forbindelse med oprettelsen af sagen. Husk at det er gratis og uforpligtende at oprette en sag hos os.

Når vi har modtaget din henvendelse, vil den blive lagt i udbud blandt vores jurister med speciale i forbrugerret. De vil kigge sagen og det dertilhørende materiale igennem. Såfremt vores jurister har opfølgende spørgsmål til sagen, har du mulighed for at besvare disse, så du og rådgiverne sammen kan danne jer et overblik over, hvilken løsning, der netop passer til dit behov. Du vil herefter modtage ét eller flere tilbud på, hvordan vi vil løse opgaven for dig.

Har du fundet et tilbud, som stemmer overens med din forventning på en løsning, accepterer du blot det pågældende tilbud, hvorefter sagsbehandlingen vil starte. På den måde har du det fulde overblik over, hvilke omkostninger der er forbundet med sagen. Først når sagsbehandlingen er afsluttet vil der ske betaling.

Alt sagsbehandling sker online, så du har altid nem adgang til et overblik over, hvad der sker i din sag.

LegalHero er en digital rådgivningsplatform, der gør det nemmere for jurister og almindelige mennesker at tilgå og tilbyde juridisk rådgivning.

Her på bloggen skriver vi om vores arbejde, juridiske emner og problemstillinger.