Baggrund

Persondatatjek (GDPR)

Databeskyttelsesreglerne gælder for behandling af oplysninger om fysiske personer inklusiv enkeltmandsvirksomheder, som foretages af private virksomheder og offentlige myndigheder.

Indhent uforpligtende tilbud
Vi sørger for at du har overblikket
Følg din sag online
Alle informationer er samlet ét sted
Alt er forsikret
Du kan trygt handle her

Priser fra

1.796 kr.

Ekskl. moms

Lad en af vores jurister hjælpe

Få hjælp af jurist Indhent et uforpligtende tilbud
Sådan fungerer det
  • Få et uforpligtende tilbud.
  • Vi afklarer hvilken hjælp
    du behøver.
  • Du vælger selv hvornår
    du vil gå videre.
Kunder der bruger Lexly
Logo Kemp Og Lauritzen Logo Telia Logo Gjensidige Logo Airtame Logo Billetto

I forbindelse med den nye databeskyttelsesforordning af d. 25 maj 2018, vil der blive indført nogle nye tiltag som tillæg til de mange begreber principper og regler, som kendes fra den nuværende persondatalov.

Reglerne er relevante for alle danske virksomheder. Det er uafhængigt af hvilke personoplysninger som indsamles, hvordan de indsamles, hvordan de opbevares og hvordan de generelt behandles. Når de nye regler træder i kraft, vil der dog ikke alene være nye regler man som virksomhed skal overholde. Fremover vil virksomheder, som overtræder reglerne risikere bøder på op til 2-4 procent af omsætninger eller 20 millioner Euro, alt afhængigt af hvilket beløb er størst.

Begrebet "behandling" omfatter enhver form for håndtering af personoplysninger. Det er dog først og fremmest elektronisk behandling af personoplysninger, som er omfattet af reglerne.

Indsamling af oplysninger

Som virksomhed indsamler man ofte - med god grund - mange typer af oplysninger på sine kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere. Det er dog ofte svært at vurdere, hvorvidt det man samler ind egentligt er relevant og om måden man håndterer personoplysningerne på er i overensstemmelse med de nye regler. Ydermere kan det være svært at gennemskue om man har lavet de fornødne databehandleraftaler med sine samarbejdspartnere. Med forordningen lige om hjørnet skal der således ikke alene vurderes, hvorvidt man indsamler oplysninger korrekt, men måske også ændres i interne processer, hvilket kan tage lang tid at implementere.

Hvordan en virksomhed skal håndtere og behandle personoplysninger vil afhænge af typen af oplysninger. "Almindelige oplysninger" såsom eksempelvis navn, adresse, kontonummer mv. mens "følsomme oplysninger" er oplysninger om race eller etnisk oprindelse, politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning eller fagforeningsmæssigt tilhørsforhold samt behandling af genetiske data, biometriske data med det formål entydigt at identificere en fysisk person, helbredsoplysninger eller oplysninger om en fysisk persons seksuelle forhold eller seksuelle orientering.

Hjælp til at få lavet et persondatatjek?

Hos Lexly kan du finde juridiske eksperter, som sammen med dig kan gennemgå dine nuværende processer. Sammen kan i lave en handleplan for, hvordan du kommer helt på plads inden reglerne træder i kraft.

En sådan opgave vil ofte bestå i:

  • Kortlægge hvilke oplysninger der indsamles
  • Analyse af nødvendigheden af de indsamlede oplysninger
  • Analyse af samtykke eller andet grundlag for behandlingen
  • Kortlægning af, hvor længe og hvordan oplysninger lagres
  • Kortlægning af, hvem har adgang til oplysningerne efter de er lagret
  • Kortlægning af behov for databehandleraftaler

Herefter vil du i samarbejde med din juridiske rådgiver få hjælp til at konkretisere de efterfølgende opgaver og efterfølgende skræddersy den løsning som passer på din situation.

Efter kortlægningen og handleplanen kan vores jurister også hjælpe med at:

  • Lave eller gennemgå databehandleraftaler
  • Udfærdige interne procedurer og personalehåndbøger til intern træning og dokumentation
  • Udfærdigelse af skrivelser til brug på virksomhedens hjemmesider
  • Udfærdigelse af samtykkeerklæringer, som kan bruges til at opnå tilladelse til at behandle personfølsomme oplysninger.

Med et persondatatjek og efterfølgende handleplan, kan du som virksomhed sikre at du behandler dine personoplysninger som foreskrevet og igen bruge tiden på at drive din forretning.

Næste skridt - find den rigtige jurist til din opgave og dit persondatatjek

Ønsker du som virksomhed hjælp til at få en vurdering af din håndtering af personoplysninger, så opret din sag her på siden og beskriv, hvad du ønsker hjælp til. Har du relevante papirer til din sag, skal disse vedhæftes på sagen, som du nemt kan gøre i forbindelse med oprettelsen af sagen. Husk at det er gratis og uforpligtende at oprette en sag hos os.

Når vi har modtaget sagen, vil den blive lagt i udbud blandt vores jurister med speciale i persondataret. De vil kigge sagen og det dertilhørende materiale igennem. Har vores jurister opfølgende spørgsmål, har du mulighed for at besvare disse, så du og rådgiverne sammen kan danne jer et overblik over, hvilken løsning du har brug for. Du vil herefter modtage ét eller flere tilbud på, hvordan vi vil løse opgaven for dig.

Har du fundet et tilbud, som stemmer overens med din forventning på en løsning, accepterer du blot det pågældende tilbud, hvorefter sagsbehandlingen vil starte. På den måde har det det fulde overblik over, hvilke omkostninger der er forbundet med sagen. Først når sagsbehandlingen er afsluttet vil der ske betaling.

Lexly er med på sidelinjen hele vejen og klar til at hjælpe og svare på spørgsmål, hvis der skulle være behov herfor.

Alle jurister er screenede på forhånd og har gennemgået et personligt rekrutteringsforløb så du kan føle dig sikker. Hertil er alle opgaver forsikrede og al sagsbehandling foregår sikkert og fortroligt gennem Lexlys platform.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er GDPR?

GDPR er forkortelsen for General Data Protection Regulation. Det er en ny persondataforordning der er trådt i kraft d. 25. maj 2018. Loven gælder for hele EU/EØS. Persondata er i takt med den digitale udvikling i højere grad blevet en handelsvarer. Derfor er GDPR-reglerne med til at beskytte os.

Hvad kan man bruge et persondatatjek til?

Hos Lexly kan du finde juridiske eksperter, som sammen med dig kan gennemgå dine nuværende processer og være med til at lave en handleplan for, hvordan du kommer helt på plads inden reglerne træder i kraft. Et persondatatjek er vigtigt, da du både overholder relevante regler og undgår store bøder.

Hvad er konsekvenserne ved manglende dokumentation for behandling af persondata?

Fra maj 2018 skal alle virksomheder kunne dokumentere, at de behandler persondata i overensstemmelse med de nye regler. I værste fald kan virksomheder straffes med store bøder, hvis de ikke kan dokumentere, at de lever op til reglerne i databeskyttelsesforordningen.

Priser fra

1.796 kr.

Ekskl. moms

Lad en af vores jurister hjælpe

Få hjælp af jurist Indhent et uforpligtende tilbud
Sådan fungerer det
  • Få et uforpligtende tilbud.
  • Vi afklarer hvilken hjælp
    du behøver.
  • Du vælger selv hvornår
    du vil gå videre.

Lad os hjælpe dig videre...
opret din sag gratis