Reklamation

Hvad er en reklamation?

Reklamation betegner en indsigelse, som fremsættes i anledning af en påstået misligholdelse fra en kontraktspart.

En reklamation kan for eksempel være en uenighed om kvaliteten af et leverance, faktura eller lignende.

En reklamation kan også fremsættes, hvis der er fejl eller mangler ved en vare eller tjenesteydelse.

En reklamation skal altid være skriftlig, og du skal sørge for at have dokumentation for, hvad der er reklamationsgrund.

Hvis du reklamerer over en vare, skal du gemme varen og emballagen, så der er mulighed for at undersøge varen.

Når du ikke er tilfreds med et køb

Først og fremmest bør man altid kontakte forhandleren og give dem mulighed for at rette op på situatioen.

Er man ikke tilfreds med forhandlerens reaktion, kan man kontakte Forbrugerstyrelsen eller en jurist.

Man kan også klage til Forbrugerklagenævnet, hvis man ikke er enig i Forbrugerstyrelsens afgørelse.

Hvordan reklamerer jeg?

Det første du skal gøre, er at kontakte den forhandler eller den virksomhed, som har leveret varen, og fortælle dem om reklamationen.

Du kan også sende en reklamationsformular til butikken eller virksomheden.

Når du kontakter den forhandler eller virksomhed, skal du have følgende informationer parat:

  • Dit ordrenummer
  • Datoen for købet eller leveringen
  • En beskrivelse af reklamationsgrunden
  • Dokumentation for købet, f.eks. en kopi af fakturaen

Du skal altid give forhandleren eller virksomheden mulighed for at undersøge reklamationen.

Hvis ikke forhandleren eller virksomheden kan løse problemet, kan du klage til Forbrugerklagenævnet.

Hvornår kan man reklamere?

Du har altid 24 måneders reklamationsret, når du handler hos en forhandler.

Reklamationsretten gælder for fejl, der viser sig indenfor rimelig tid efter, at du har købt varen.

Hvis varen er forsinket eller ikke leveret indenfor rimelig tid, kan du også reklamere.

Reklamationsretten giver dig som forbruger mulighed for at få varen repareret, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.

Du kan ikke reklamere, hvis fejlen er forårsaget af dig selv.

Ved uenighed

Hvis ikke forhandleren eller virksomheden vil acceptere din reklamation, og I ikke kan blive enige, kan du klage til Forbrugerklagenævnet.

Du kan få hjælp til at udfylde klageskemaet, ved at snakke med en jurist.

Når du klager til Forbrugerklagenævnet, skal du sende din klage til virksomheden eller forhandleren samtidig med, at du sender klagen til Forbrugerklagenævnet.

Det er vigtigt, at du gør dette, så virksomheden eller forhandleren har mulighed for at reagere på din klage, før Forbrugerklagenævnet behandler sagen.

Forbrugerklagenævnet behandler kun klager, der går på principper og ikke enkeltpersoners konkrete tilfælde.

Det betyder, at nævnet ikke kan hjælpe dig med at få et bestemt produkt eller en bestemt ydelse, men kan hjælpe til med at fastlægge generelle principper for, hvordan virksomheder og forhandlere skal forholde sig i lignende situationer.

Brug Forbrugerklagenævnet

Forbrugerklagenævnet behandler klager over virksomheders og forhandleres handelsbetingelser, markedsføring og behandling af personoplysninger.

Nævnet kan også behandle klager over virksomheders og forhandleres manglende overholdelse af de love og regler, der gælder for deres virksomhed.

Forbrugerklagenævnet kan ikke behandle klager over:

  • Enkeltpersoners konkrete tilfælde
  • Forhold, som ikke vedrører virksomheders eller forhandleres handelsbetingelser, markedsføring eller behandling af personoplysninger
  • Forhold, der allerede er behandlet i domstolene eller anden administrativ myndighed
  • Forhold, der er forældede
  • Forhold, der vedrører straffesager
  • Forhold, der er behandlet af andre klageinstanser, f.eks. Forbrugerombudsmanden eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Klage til Forbrugerklagenævnet

Man kan klage til Forbrugerklagenævnet, hvis man føler sig dårligt behandlet af en virksomhed eller forhandler.

Forbrugerklagenævnet er en gratis klageinstans, og man kan klage til nævnet uanset, om man har anvendt et såkaldt reklamationsvarsel, et klagelån eller har været i forbrugerforlig.

Forbrugerklagenævnet behandler kun klager, hvor der er en konkret forbrugerhenvendelse.

Derfor kan nævnet ikke behandle anonyme klager eller klager fra virksomheder eller forhandlere.

Klager skal indgives skriftligt til Forbrugerklagenævnet.

Man kan klage på to måder:

Du kan udfylde og indsende klageformularen på Forbrugerklagenævnets hjemmeside.

Du kan også sende klagen til Forbrugerklagenævnet pr. brev eller fax.

Hvis du sender klagen pr. brev eller fax, skal du huske at vedlægge kopi af dokumentation for købet (f.eks. købskvittering, faktura eller anden form for dokumentation).

Eksempler på reklamationer til Forbrugerklagenævnet

  • Du har købt en vare, som ikke svarer til beskrivelsen eller forventningerne.
  • Du har købt en vare, der er defekt.
  • Du har købt en vare, der er blevet leveret for sent.
  • Du har købt en vare i en butik, der lukker ned, og du kan ikke få pengene tilbage.
  • Du har købt en vare på nettet, og du kan ikke returnere den.
  • Du har betalt for en vare, du aldrig har modtaget.
  • Du har købt en vare, der er gået i stykker efter kort tid.
  • Du har købt en vare, der er blevet leveret forkert.
  • Du har købt en vare, der er blevet leveret i en beskadiget emballage.

Har du købt noget, der ikke lever op til dine forventninger, kan du altid reklamere. Det kan du gøre på flere måder, afhængigt af hvor du har købt varen. Hvis du har købt varen i en butik, kan du gå tilbage til butikken og bede om at få pengene tilbage. Hvis du har købt varen på nettet, kan du sende varen tilbage til butikken. Du kan også kontakte producenten af varen og bede om at få pengene tilbage.

Det er altid en god idé at have købskvitteringen med, når du reklamerer. Hvis du ikke har købskvitteringen, kan det være svært at få pengene tilbage.

Relaterede ord

Mandatsvig

Ofte stillede spørgsmål

Hvad indebærer reklamationsretten?

Reklamationsretten er en forbrugers ret til at klage over fejl og mangler ved en vare eller tjenesteydelse indenfor en bestemt periode, typisk 24 måneder fra købsdatoen. Reklamationsretten giver forbrugeren mulighed for at få varen repareret, få pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.

Hvordan dokumenterer man en reklamation?

For at dokumentere en reklamation skal du have skriftlig dokumentation for reklamationsgrunden samt gemme varen og emballagen, så der er mulighed for at undersøge varen. Dokumentation for købet, såsom en kopi af fakturaen, er også nødvendig.

Hvordan håndterer man en reklamation, hvis forhandleren ikke vil acceptere den?

Hvis forhandleren ikke vil acceptere din reklamation, og I ikke kan blive enige, kan du klage til Forbrugerklagenævnet. Forbrugerklagenævnet kan hjælpe med at fastlægge generelle principper for, hvordan virksomheder og forhandlere skal forholde sig i lignende situationer.

icon-privat

Ønsker du rådgivning?

Hos Lexly kan du nemt oprette en sag og modtage gratis og uforpligtende tilbud på din juridiske udfordring.

Start her
Lexly platform

Én samlet platform

Vores digitale platform sikrer simpel og effektiv sagsbehandling og kommunikation. Du har kontrol over opgavens udformning, og er altid opdateret på fremskridt.

Prisen er gennemskuelig

Faste og transparente priser

Undgå ubehagelig overraskelser og få en fast pris inden opgaven accepteres. Hele vores effektive tilgang til arbejdet betyder at vi kan tilbyde yderst fordelagtige priser.

Fuldt forsikret

Sikker sagsbehandling

Vi sørger for at din sagsbehandling foregår sikkert og krypteret. Det er kun vores betroede juridiske rådgivere der har adgang til de oplysninger du deler.

Lad os hjælpe dig videre...
opret din sag gratis