Årsregnskab

Skal du bruge en juridisk hjælp, så lad LegalHero, et alternativ til advokater, rådgive dig. Vi har håndplukket nogle af de dygtigste juridiske eksperter i landet.

  • Træt af dyr Advokathjælp? Spar op til 60% på regningen!
  • Alle jurister er personligt kontrollerede og verificerede af LegalHero.
  • Opret på 2 min og modtag tilbud.

priser fra

1.796,-

Kom i gang
Kunder der bruger LegalHero

Hvad er et årsregnskab?

Et årsregnskab er et regnskab, der gennemgår en virksomheds økonomiske status og skal udarbejdes en gang om året.

Et årsregnskab indgår i en virksomheds årlige årsrapport, idet den regøre for de økonomiske aktiviteter virksomheden har foretaget sig i det forgangne år.

På denne måde kan et årsregnskab bruges til:

  • At få et overblik over hvordan virksomhedens midler er blevet brugt i det seneste år
  • At få et overblik over hvordan virksomhedens økonomi har det ved at vise virksomhedens balance.

Et årsregnskab vil typisk følge kalenderåret, hvilket indebærer en økonomisk status for perioden d. 1. januar til d. 31. december, men det kan efter ønske også omfatte perioden d. 1. juli til d. 30. juni.

Hvad skal et årsregnskab indeholde?

Enkeltmandsvirksomheder og interessentskaber er ikke forpligtet til at indsende et årsregnskab, men forbeholder dog muligheden til at gøre dette. Alle kapitalselskaber (A/S, ApS og IVS'er) skal aflevere et årsregnskab, der minimum indeholder følgende:

  • Resultatopgørelse: Her er der tale om virksomhedens indtægter og udgifter
  • Balance: Her er der tale om virksomhedens aktiver og passiver
  • Eventuelle noter: Her er der tale om eksempelvis ledelsens beretninger om virksomhedens aktiviteter samt forventninger til det kommende regnskabsår.

Når der skal udarbejdes et årsregnskab, skal selskabet bruge følgende:

  • Alle bilag fra hele regnskabsåret
  • Alle bankudskrifter'
  • Kasserapporter
  • Årsopgørelser fra banken

Det vil afhænge af, hvilken selskabsform, der er tale om, når der skal udarbejdes et årsregnskab, da regnskabsklassen ændrer reglerne for selskabet.

Hvad er en regnskabsklasse?

En regnskabsklasse benyttes til at inddele virksomheder i grupper alt efter deres størrelser. Der findes regnskabsklasserne A, B, C og D. Hver regnskabsklasse har individuelle regler, som virksomheden skal følge. For at en virksomhed skal kunne rykke op i regnskabsklasse, skal virksomheden i to fortløbende år have overskredet to af de tre størrelseskrav i den pågældende regnskabsklasse.

  • Regnskabsklasse A indebærer de helt små virksomheder, typisk interessentskaber, personlige selskaber og virksomheder med begrænset ansvar. Eneste kriterium i regnskabsklasse A er, at virksomhedsejerne hæfter personligt.
  • Regnskabsklasse B indebærer virksomheder med begrænset hæftelse, der opfylder nærmere størrelseskrav, herunder anpartsselskaber (ApS), aktieselskaber (A/S), erhvervsdrivende fonde mv. Regnskabsklasse B inddeles yderliere i to klasser: mikro B og små B.
  • Regnskabsklasse C indebærer virksomheder, der opfylder nærmere størrelseskrav, ikke er omfattet af klasse A og B og ikke er børsnoterede eller statslige aktieselskaber. Regnskabsklasse C inddeles yderligere i to grupper: mellemstore C og store C.
  • Regnskabsklasse D indebærer børsnoterede virksomheder og statslige aktieselskaber. I regnskabsklasse D er der intet størrelseskrav, da regnskabsklassen udelukkende er til for, at virksomhederne i klasse D skal følge anderledes krav til aflæggelse af årsregnskabet. Det betyder også, at klasse D har de strengeste krav af alle regnskabsklasser.

Lad LegalHero hjælpe dig

Ønsker du juridisk rådgivning, så har det heldigvis aldrig været nemmere. Ved at lade LegalHero behandle din sag sikrer du dig, at alt bliver gjort lovmæssigt, og du slipper samtidig for besværet. Hos LegalHero foregår det sådan, at du først opretter din sag hos os, hvor du beskriver, hvad du ønsker hjælp til. Har du relevante papirer til din sag, skal disse vedhæftes på sagen, som du nemt kan gøre i forbindelse med oprettelsen af sagen. Husk at det er gratis og uforpligtende at oprette en sag hos os.

Når vi har modtaget din henvendelse, vil den blive lagt i udbud blandt vores jurister med speciale inden for retsområdet. LegalHeros jurister er nøje udvalgte eksperter indenfor deres fagområder, hvorfor du kan være sikker på, at din opgave bliver løst bedst muligt. De vil kigge sagen og det dertilhørende materiale igennem. Har vores jurister opfølgende spørgsmål, har du mulighed for at besvare disse, så du og rådgiverne sammen kan danne jer et overblik over, hvilken løsning du har brug for. Du vil herefter modtage ét eller flere tilbud på, hvordan vi vil løse opgaven for dig.

Har du fundet et tilbud, som stemmer overens med din forventning på en løsning, accepterer du blot det pågældende tilbud, hvorefter sagsbehandlingen vil starte. På den måde har du det fulde overblik over, hvilke omkostninger der er forbundet med sagen. Først når sagsbehandlingen er afsluttet vil der ske betaling.

Al sagsbehandling sker online, så du har altid nem adgang til et overblik over, hvad der sker i din sag.